Wanneer is varen met
jachten veilig? Is deze veiligheid exact te beschrijven? Onder welke
omstandigheden voelen opvarenden zich veilig?
Er zijn een aantal
bepalende aspecten voor de veiligheid maar een absolute veiligheid
bestaat niet. Uit een veilige situatie kan zich een onveilige situatie
ontwikkelen. Het is aan de opvarenden om dit te herkennen en tijdig
maatregelen te nemen.
Hiermee zijn de meest
belangrijke componenten voor veilig varen met jachten al impliciet
genoemd:
Deskundigheid,
bekwaamheid en conditie van de opvarenden
De beschikbare
uitrusting en de conditie ervan
De situatie van
vaargebied en weer
Een belangrijk maar niet
concreet begrip betreffend veiligheidsaspecten is “Goed Zeemanschap”
! Dit is ook op binnenwateren van toepassing. Zowel in het BPR als ook
in het zeeaanvaringsreglement wordt aan Goed Zeemanschap gerefereerd. In het
kader van goed zeemanschap moet men soms zelf van regels afwijken als
de situatie dit vereist! Goed zeemanschap gaat voor!
De verantwoording van
eigenaar, schipper en opvarenden
De verantwoording voor
wat tijdens het varen wel of niet moet gebeuren ligt principieel bij de
schipper (gezagsvoerder) ongeacht de onderlinge verstandshoudingen aan
boord van een klein vaartuig.
Indien eigenaar een
schipper niet een persoon is, wordt het wat ingewikkelder: De eigenaar
draagt de verantwoording voor de conditie van schip en uitrusting en
voor de aanstelling van een bekwame schipper. Na de overdracht van
schip en uitrusting door de eigenaar aan de schipper neemt in principe
de schipper de verantwoording over betreffend schip en uitrusting
Verzekeringen
Verzekeringen stellen
eisen aan de uitrusting van pleziervaartuigen, maar ze nemen verder
geen verantwoording voor de vereiste uitrusting
Deze uitrusting dient
aan boord te zijn om de dekking van schade aan uw vaartuig niet te
verliezen.
Wat u voor de dekking
door een verzekering aan boord moet hebben hangt af van het
dekkingsgebied van uw verzekering en kan per verzekering verschillen.
Zo kunt u uw jacht
verzekeren voor de binnenwateren, de kust en de gehele
Noordzee.
Helaas verschillen
vaargebiedgrenzen waarbinnen u verzekerd bent
per verzekeringsmaatschappij en kunnen zij
afwijken van de CE categorieën. Weerafhankelijke
beperkingen per vaargebied hebben wij in verzekeringspolissen niet
kunnen vinden.
Verzekeringsmaatschappijen geven
voor jachten die “buitengaats op zee” varen een “verklaring
zeewaardigheid schip” af. Deze verklaring hebt u nodig als u
ook buitengaats dekking door uw verzekering wenst te hebben. Om deze
verklaring te verkrijgen moet u voldoen aan enkele eisen
betreffend de uitrusting van uw jacht. Voor nieuw gebouwde schepen is
er de CE-normering die veiligheid en vaargebiedgrenzen per categorie
aangeeft. Voor het overige gaan verzekeraars af op het oordeel
van experts.
Veiligheid
Natuurlijk zijn er
meer factoren invloed op de veiligheid en
zeewaardigheid van uw jacht dan de beperkte opsomming
door verzekeringsmaatschappijen.
Over aanbevolen
veiligheidsuitrustingen is in de watersportliteratuur veel te vinden en
dat gaan we hier niet herhalen. Helaas zijn er veel
verschillende inzichten op dit gebied en er is geen eenduidigheid.
Bij de vraag wat voldoende veilig is zult u moeten beseffen,
dat de absolute veiligheid niet bestaat!
Laten wij eerst
vaststellen, dat ook op binnenwateren eisen te stellen zijn aan
uitrusting voor de veiligheid. Laten we verder ook
vaststellen, dat het vlak voor de kust, in de zeegaten en op het wad
gevaarlijker kan zijn dan verder naar buiten en dat de weg naar een
veilige haven langer kan zijn dan voor een jacht dat verder op zee
vaart!
Voor veilig varen gaat
uw eigen verantwoording verder en de eisen waaraan u moet voldoen om
verzekerd te zijn!
Eigenaar, schipper en opvarenden dragen de verantwoording over de toestand van
de veiligheidsuitrusting aan boord tijdens het varen. Ze
worden daarbij niet ondersteund door
omvattende duidelijke regelgeving. Aan te bevelen is
in ieder geval een keuring door geautoriseerde instanties te laten
uitvoeren zoals bij communicatiemiddelen en gasinstallaties.
Zeewaardig schip en bemanning
De bemanning is vaak de
zwakste schakel in de zeewaardigheid. We hebben het hierbij niet over
het diploma van de schipper maar over de gehele bemanning met
eigenschappen als ervaring
, doorzettingsvermogen,
mentaliteit en
gezondheid.
Een ervaren schipper
zal gevaren vooraf zo veel mogelijk uit de weg gaan.
Indien er zich
onverwachte tegenspoed voordoet in nare situaties zal de mentaal sterke
niet opgeven en door improvisatie het onverwachte proberen te
meesteren.
Stelt u zich een klein
ongemak voor zoals zeeziekte, kiespijn, verkoudheid met koorts en
hoofdpijn of griep: Het betreffende bemanningslid kan dan zijn functie
aan boord slecht of helemaal niet meer uitoefenen. En bij een kleine
bemanning gaat u ervan uit dat iedereen volledig inzetbaar is.....
De
inhoud
van deze site
heeft een niet commercieel karakter.
Wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen
van u handelen op grond van uw interpretaties van de inhoud van deze
site!