gat in de boot

Veiligheid van jachten

Wanneer is varen met jachten veilig? Is deze veiligheid exact te beschrijven? Onder welke omstandigheden voelen opvarenden zich veilig?
Er zijn een aantal bepalende aspecten voor de veiligheid maar een absolute veiligheid bestaat niet. Uit een veilige situatie kan zich een onveilige situatie ontwikkelen. Het is aan de opvarenden om dit te herkennen en tijdig maatregelen te nemen.
Hiermee zijn de meest belangrijke componenten voor veilig varen met jachten al impliciet genoemd:
Deskundigheid, bekwaamheid en conditie van de opvarenden
De beschikbare uitrusting en de conditie ervan
De situatie van vaargebied en weer
Een belangrijk maar niet concreet begrip betreffend veiligheidsaspecten is “Goed Zeemanschap” ! Dit is ook op binnenwateren van toepassing. Zowel in het BPR als ook in het zeeaanvaringsreglement wordt aan  Goed Zeemanschap gerefereerd. In het kader van goed zeemanschap moet men soms zelf van regels afwijken als de situatie dit vereist! Goed zeemanschap gaat voor!

De verantwoording van eigenaar, schipper en opvarenden captain's word
De verantwoording voor wat tijdens het varen wel of niet moet gebeuren ligt principieel bij de schipper (gezagsvoerder) ongeacht de onderlinge verstandshoudingen aan boord van een klein vaartuig.
Indien eigenaar een schipper niet een persoon is, wordt het wat ingewikkelder: De eigenaar draagt de verantwoording voor de conditie van schip en uitrusting en voor de aanstelling van een bekwame schipper. Na de overdracht van schip en uitrusting door de eigenaar aan de schipper neemt in principe de schipper de verantwoording over betreffend schip en uitrusting

Verzekeringen
Verzekeringen stellen eisen aan de uitrusting van pleziervaartuigen, maar ze nemen verder geen verantwoording voor de vereiste uitrusting

Deze uitrusting dient aan boord te zijn om de dekking van schade aan uw vaartuig niet te verliezen.
Wat u voor de dekking door een verzekering aan boord moet hebben hangt af van het dekkingsgebied van uw verzekering en kan per verzekering verschillen.
Zo kunt u uw jacht verzekeren voor de binnenwateren, de kust en de gehele Noordzee.
Helaas verschillen vaargebiedgrenzen waarbinnen u verzekerd bent per verzekeringsmaatschappij en kunnen zij afwijken van de CE categorieën. Weerafhankelijke beperkingen per vaargebied hebben wij in verzekeringspolissen niet kunnen vinden.
Verzekeringsmaatschappijen geven voor jachten die “buitengaats op zee” varen een “verklaring zeewaardigheid schip” af.  Deze verklaring hebt u nodig als u ook buitengaats dekking door uw verzekering wenst te hebben. Om deze verklaring te verkrijgen moet u voldoen aan enkele eisen betreffend de uitrusting van uw jacht. Voor nieuw gebouwde schepen is er de CE-normering die veiligheid en vaargebiedgrenzen per categorie aangeeft. Voor het overige gaan verzekeraars af op het oordeel van experts.

Veiligheid
Natuurlijk zijn er meer factoren invloed op de veiligheid en zeewaardigheid van uw jacht dan de beperkte opsomming door verzekeringsmaatschappijen.  
Over aanbevolen veiligheidsuitrustingen is in de watersportliteratuur veel te vinden en dat gaan we hier niet herhalen.  Helaas zijn er veel verschillende inzichten op dit gebied en er is geen eenduidigheid.  Bij de vraag wat voldoende veilig is zult u moeten beseffen, dat de absolute veiligheid niet bestaat!
Laten wij eerst vaststellen, dat ook op binnenwateren eisen te stellen zijn aan uitrusting voor de veiligheid. Laten we verder ook vaststellen, dat het vlak voor de kust, in de zeegaten en op het wad gevaarlijker kan zijn dan verder naar buiten en dat de weg naar een veilige haven langer kan zijn dan voor een jacht dat verder op zee vaart!
Voor veilig varen gaat uw eigen verantwoording verder en de eisen waaraan u moet voldoen om verzekerd te zijn!
Eigenaar, schipper en opvarenden dragen  de verantwoording over de toestand van de veiligheidsuitrusting aan boord tijdens het varen. Ze worden daarbij niet ondersteund door omvattende duidelijke regelgeving. Aan te bevelen is in ieder geval een keuring door geautoriseerde instanties te laten uitvoeren zoals bij communicatiemiddelen en gasinstallaties.

Zeewaardig schip en bemanning
De bemanning is vaak de zwakste schakel in de zeewaardigheid. We hebben het hierbij niet over het diploma van de schipper maar over de gehele bemanning met eigenschappen als ervaringpech, doorzettingsvermogen, mentaliteit en gezondheid.
Een ervaren schipper zal gevaren vooraf zo veel mogelijk uit de weg gaan. 
Indien er zich onverwachte tegenspoed voordoet in nare situaties zal de mentaal sterke niet opgeven en door improvisatie het onverwachte proberen te meesteren.
Stelt u zich een klein ongemak voor zoals zeeziekte, kiespijn, verkoudheid met koorts en hoofdpijn of griep: Het betreffende bemanningslid kan dan zijn functie aan boord slecht of helemaal niet meer uitoefenen. En bij een kleine bemanning gaat u ervan uit dat iedereen volledig inzetbaar is.....


De inhoud van deze site heeft een niet commercieel karakter. Wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van u handelen op grond van uw interpretaties van de inhoud van deze site!